Algemene Voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN
KOOP Beheer B.V.
Inhoudsopgave:
Artikel 1: Definities
Artikel 2: De Onderneming
Artikel 3: Algemene bepalingen
Artikel 4: Toepasselijkheid
Artikel 5: Aanbod en Aanbiedingen
Artikel 6: De Overeenkomst
Artikel 7: De Levering
Artikel 8: Herroepingsrecht
A. Uitsluiting herroepingsrecht
B. Kosten herroepingsrecht
Artikel 9: Aanvullende bepalingen
Artikel 10: Garantie
Artikel 11: Prijzen en Betalingen
Artikel 12: Voorbehoud Eigendom
Artikel 13: Overmacht
Artikel 14: Aansprakelijkheid
Artikel 15: Toepasselijkheid van Rechten en Geschillen
Artikel 1: Definities
- 1.1 Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- 1.2 Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
- 1.3 Dag: kalenderdag;
- 1.4 Duur transactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten
- 1.5 en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- 1.6 Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- 1.7 Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- 1.8 Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
- 1.9 Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- 1.10 Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- 1.11 Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
- 1.12 Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2: De Onderneming
Koop Beheer BV / Koop BV (in de algemene voorwaarden te noemen: De Ondernemer)
Vestigingsadres: Braakmanlaan 32, 4521AA Biervliet
E-mailadres: info@koop-trappen.nl
Websites: www.koop-trappen.nl
www.koop-trappen.be
KvK nummer: 77996119
BTW identificatienummer: NL861226963B01
Artikel 3: Algemene bepalingen
De klant kan geen rechten ontlenen aan het feit dat de ondernemer deze algemene voorwaarden mogelijk soepel toepast.
- 3.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten op afstand van de ondernemer die strekken tot de verkoop van producten.
- 3.2 De eventueel door klant gehanteerde inkoop voorwaarden, worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, en zijn zodoende niet van toepassing op overeenkomsten aangegaan met de ondernemer.
- 3.3 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige algemene voorwaarden volledig van toepassing.
- 3.4 In deze algemene voorwaarden kan het woord ‘schriftelijk’ ook worden aangemerkt als schriftelijk vervaardigde documenten die via elektronische wegen worden verstuurd, daar zeker onder te verstaan e-mail en gefaxte documenten.
- 3.5 De inhoud van deze site alsmede de inhoud van alle andere uitingen van de ondernemer op Internet of anders is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. De ondernemer kan echter geen garanties geven met betrekking tot de aard, juistheid of de inhoud van deze informatie. De ondernemer is niet aansprakelijk voor eventueel voorkomende fouten of onjuistheden, dan wel voor de gevolgen van het gebruik van de betreffende informatie.
Artikel 4: Toepasselijkheid
- 4.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
- 4.2 Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden
- 4.3 Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- 4.4 Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem/haar het meest gunstig is
- 4.5 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd
- 4.6 Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- 4.7 Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 5: Het aanbod/aanbiedingen
- 5.1 Bij de op de website van de ondernemer aangeboden producten worden product specificaties vermeld alsmede de prijs van het product inclusief BTW en exclusief eventuele verzendkosten
- 5.2 De op de website van de ondernemer aangeboden producten bevatten een zo accuraat mogelijke en waarheidsgetrouwe omschrijving en/of afbeelding van het aangeboden product.
- 5.3 Indien in de omschrijvingen en/of afbeeldingen zoals beschreven in artikel 3.2 in werkelijkheid anders uitvallen maakt dat de ondernemer op geen enkele wijze schadeplichtig jegens de klant. De klant behoudt te allen tijde zijn recht op zijn herroepingsrecht zoals bepaald in artikel 8
- 5.4 De ondernemer verschaft de klant informatie over de verwachte levertijd van het product, deze opgegeven termijn is slechts indicatief.
- 5.5 Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en plichten zijn die aan aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Dit betreft:
- De eventuele verzendkosten
- De wijze waarop de overeenkomst tot stand is gekomenen welke handeling daarvoor nodig zijn
- Het al dan niet van toepassing zijn de van het herroepingsrecht
- De wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst
- De termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
- De hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
- De overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
- De manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
- De eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
- De gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
- De minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
- Optioneel: beschikbare maten, kleuren, soort materialen.
Artikel 6: De overeenkomst
- 6.1 De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- 6.2 Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- 6.3 Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web-omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- 6.4 De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- 6.5 De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- a. Het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- b. De voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- c. De informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- d. De in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst.
- e. De vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
- 1. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
- 2. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 7: Levering
- 7.1 Nadat de klant aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan als bepaald in artikel 11, vangt de ondernemer aan met het transport van de bestelde producten, tenzij anders overeengekomen.
- 7.2 Levering van producten vindt plaats binnen Nederland en/of België, uitzonderingen mogelijk volgens afspraak.
- 7.3 Levering van de bestelling geschiedt op de verharde weg voor de eerste deur op de begane grond tenzij anders overeengekomen.
- 7.4 De levering wordt verzorgd door een door de leverancier aangewezen partij. De ondernemer is zoveel als mogelijk betrokken bij de levering van producten maar kan derhalve niet aansprakelijk worden gehouden voor niet en/of onjuist geleverde producten.
- 7.5 Nadat een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de ondernemer en de klant worden de door de klant bestelde producten beginsel binnen eenentwintig (21) dagen geleverd door de ondernemer tenzij anders aangegeven of beschreven.
- 7.6 Indien de ondernemer niet kan voldoen aan de levertijd als beschreven wordt een nadere levertijd aangegeven. Indien de ondernemer niet in staat is om het door klant bestelde product binnen dertig (30) dagen te leveren, kan de klant de overeenkomst ontbinden.
- 7.7 Bij afwezigheid ten tijde van aflevering, of andere reden waarbij de bestelde producten niet kunnen worden achtergelaten, zal de ondernemer de eventuele extra vracht- en opslagkosten aan de klant in rekening brengen.
Artikel 8: Herroepingsrecht
- 8.1 Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
- 8.2 Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- 8.3 Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- 8.4 Indien de klant na afloop van de in lid 1 en 2 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht respectievelijk het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
- 8.5 Producten die aantoonbaar door zelfmontage of onkundig handelen van de klant (al dan niet de montage uitbesteed aan derden) zijn beschadigd kunnen niet geretourneerd worden.
8A: Uitsluiting herroepingsrecht:
- Zijn die producten die maatwerk- en specifiek voor de klant zijn geproduceerd. Indien de klant een specifiek maatwerk product besteld (dus niet de standaard fabrieksopgaven) vervalt het herroepingsrecht. De klant is verplicht het bestelde product af te nemen en te betalen.
8B: Kosten in geval herroepingsrecht:
- Indien de consument gebruik maakt van zijn/haar herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn/haar rekening. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag ten spoedigste, doch uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terugontvangen is door de webwinkelier of uitsluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Zo ook dient vermeld te zijn wie de vervoerder is en hun referentie/traceer nummer van de verzending.
Artikel 9: Aanvullende bepalingen
- 9.1 Het kan zijn dat in het aanbod van trappen er modellen bij zijn die niet voldoen aan het Nieuw Bouwbesluit 2012 NL. Dit geldt tevens voor alle landen binnen Europa waarbij een bouwbesluit van toepassing is. De ondernemer is derhalve nimmer aansprakelijk voor eventuele hieruit voortvloeiende schade.
- 9.2 De klant dient de door de ondernemer geleverde producten zelf te assembleren. Het is natuurlijk altijd mogelijk de trap te laten monteren door de bij de ondernemer aanwezige monteurs. Hieraan zijn Kosten verbonden die in overleg met klant worden besproken en geoffreerd.
- 9.3 de ondernemer is op geen enkele wijze aansprakelijk indien de klant, de door de ondernemer geleverde producten, niet op een juiste manier assembleert of kan assembleren.
- 9.4 Schade welke is ontstaan aan de geleverde (hout) producten, door een structureel te hoge- of te lage temperatuur en/of luchtvochtigheid en/of onjuist behandelen valt buiten de verantwoording van de ondernemer en komen niet in aanmerking voor schadevergoeding.
- 9.5 Bij verkeerde bestelling door klant en/of afgenomen trappen en/of onderdelen welke niet geschikt zijn of niet passen in de situatie, aanvaardt de ondernemer hierin geen enkele aansprakelijkheid.
Artikel 10: Garantie
- 10.1 De klant dient de geleverde producten onmiddellijk na ontvangst te controleren. Eventuele gebrekkige producten dient de klant direct na ontdekking daarvan aan de ondernemer te melden echter uiterlijk binnen een termijn van zeven (7) dagen.
- 10.2 Indien de klachten door de ondernemer gegrond worden verklaard wordt de klant reparatie, een vervangend product of restitutie van de factuurwaarde van betreffende product aangeboden.
- 10.3 Garantietermijnen variëren per product, met een minimum termijn van zes (6) maanden. garantietermijn geboden door de ondernemer, fabrikant of importeur doen niets af aan de wettelijke rechten en plichten van de klant.
- 10.4 De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
- 10.5 De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor vervolgschade zoals bv het inhuren van een monteur/hersteller.
- 10.6 Aan de klant geleverde producten met een uiterste houdbaarheidsdatum, die verwerkt worden door de klant of die naar hun aard niet kunnen worden teruggenomen, vallen niet onder de garantietermijn als beschreven in dit artikel.
- 10.7 Tevens heeft de klant geen recht op garantie indien vast komt te staan dat het gebrek aan een geleverd product is ontstaan door toedoen van de klant of handelingen onder zijn/haar verantwoordelijkheid.
De garantie geldt tevens niet indien:
- - De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
- - De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking vermeld behandeld zijn;
Artikel 11: Prijzen en Betaling
- 11.1 Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 (zeven) werkdagen na het ingaan van het bedenktermijn als bedoeld in artikel 8.
- 11.2 In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- 11.3 Op de website van de ondernemer vermelde prijzen zijn inclusief BTW en andere van overheidswege opgelegde heffingen maar exclusief verzendkosten, mits anders vermeld.
- 11.4 Na het tot stand komen van een overeenkomst kunnen prijzen niet worden verhoogd, behoudens eventuele prijswijzigingen waarop Koop BV geen invloed heeft zoals BTW tarieven en van overheidswege opgelegde heffingen.
- 11.5 Betaling kan enkel geschieden middels voorafgaande overschrijving op de bankrekening van Koop BV, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen tussen de ondernemer en de klant.
- 11.6 Indien de Klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting voldoet is de Klant van rechtswege in verzuim, zonder dat een nadere ingebrekestelling nodig is.
- 11.7 Bij een niet tijdige betaling is de Klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus.
- 11.8 Eventuele onjuistheden in de facturatie dienen door de klant direct aan de ondernemer gemeld te worden, waarna de ondernemer de betreffende factuur zal corrigeren.
- 11.9 Onjuistheden in de facturatie ontslaat de klant niet van enige betalingsverplichtingen of andere verplichtingen neergelegd in deze voorwaarden.
Artikel 12: Voorbehoud van eigendom
- 12.1 De door de ondernemer geleverde producten blijven eigendom van de ondernemer tot het moment dat de klant alle verplichtingen uit de met de ondernemer gesloten overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
- 12.2 Ingeval de ondernemer een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de ter zake gesloten overeenkomst als ontbonden, onverminderd het recht van de ondernemer vergoeding van schade, gederfde winst en interest te vorderen.
Artikel 13: Overmacht
- 13.1 De ondernemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichtingen jegens de klant indien hij/zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die aan zijn schuld niet is te wijten , noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
- 13.2 De ondernemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien de overmacht langer voortduurt dan een periode van dertig (30) dagen, is zowel de klant als Koop BV gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder enige verplichting tot het vergoeden van de door andere partij geleden schade.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
- 14.1 Indien de ondernemer aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat krachtens de toepasselijke verzekeringsovereenkomst in het desbetreffende geval wordt uitbetaald.
- 14.2 Mocht in uitzondering om welke reden dan ook geen uitkering krachtens genoemde verzekering plaatsvinden, is de aansprakelijkheid van de ondernemer beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- 14.3 De ondernemer is alleen aansprakelijk voor directe schade.
Onder directe schade dient men uitsluitend te verstaan:
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover
- de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden.
- de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Koop BV aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Koop BV toegerekend kunnen worden
- redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
- 14.4 De ondernemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor indirecte schade die geleden wordt door het gebruik van de door de ondernemer geleverde producten, met uitzondering van situaties waarin de schade direct te wijten is aan opzet of grove nalatigheid aan de kant van de ondernemer, zijn directie en/of leidinggevend personeel.
- 14.5 de Ondernemer is in ieder geval nimmer aansprakelijk voor de volgende schadeposten: Gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 15: Toepasselijk van recht en geschillen
- 15.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij de ondernemer partij is, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
- 15.2 De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- 15.3 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 (zeven) dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- 15.4 Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- 15.5 Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
- 15.6 Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak.
- 15.7 Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaalt dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
- 15.8 Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
- 15.9 Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
- 15.10 De ondernemer en de klant zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Biervliet: 09/2023